Kristina Norvilaitė-Geniušienė yra viena tų menininkių, kuriai itin svarbios ir aktualios asmeninėmis patirtimis nuspalvintos moterystės ir moteriškumo temos. Dubingiuose, Asvejos regioninio parko Lankytojų centre atidaromoje personalinėje parodoje „Barbora Radvilaitė: didinga ir trapi“ menininkė išlieka savimi, o Barboros bei Žygimanto laiškai vienas kitam transformuojasi į Romeo ir Džuljetos istorijos vertą dramą, rašoma pranešime spaudai.
jarmo.net
redakcija@jarmo.net
Parodoje Kristina Norvilaitė-Geniušienė analizuoja dviejų, vienas kitą aistringai mylinčių žmonių ryšį, susaistytą socialinės hierarchijos ir luomų priklausomybės, epochos bendravimo normų ir, kaip žinoma iš istorijos, priešiškos aplinkinių reakcijos į stereotipų nepaisantį abipusį potraukį. Vis tik menininkė, gilindamasi į šaltinius ir tyrinėjimus, bando įžvelgti esmę, kuri glūdi po archyvinių dokumentų teikiamos sausos faktinės informacijos luobu. Kristinos kūriniuose pagal visus etiketo ir retorikos reikalavimus padiktuotas Barboros ir Žygimanto susirašinėjimas, vėliau mokslininkų išsiaiškinti ir sausai pateikti faktai transformuojasi į Romeo ir Džuljetos istorijos vertą dramą.
„Džiaugiuosi galimybe savo kūryba prisiliesti prie Barboros Radvilaitės atminimo. Kuratorės Aistės Gabrielės Černiūtes pasiūlymas sukurti darbus B. Radvilaitės tema man atvėrė Vilniaus ir Dubingių istoriją iš naujo. Būdama tose erdvėse, kur ji gyveno ar susitiko su Žygimantu įsivaizduodavau ir bandydavau pajausti to laiko dvasią. Man atrodė, kad Barboros siela man padeda kurti. Besigilinant į Barboros Radvilaitės situaciją, mane sukrėtė Barboros meilė istorija ir tragiška lemtis. Kūno trapumas, žiauri liga ir tapimas karaliene tokiose nepalankiose aplinkybėse“, - pasakoja Kristina Norvilaitė-Geniušienė.
Savo darbuose menininkė naudoja daug renesanso ornamentikos, kuri būdinga to laikmečio estetikai. Parodos kolekciją sudaro įvairiomis technikomis atlikti kūriniai: lino raižiniai spausti ant medžio, monotipijos, kurias įkvėpė Barboros laiškai bei asambliažas. Žinant, jog esmė slypi detalėse, būtina nepraleisti iš akipločio Barborai skirtame rinkinyje nuolat sušmėžuojančio akies motyvo. Migdoliškame, aureolę primenančiame regėjimo aparato siluete, materializuota liūdna ir šviesi dvasia, – būtent tokia, kokia pasižymėjo dviejų asmenų meilės aistra.
„Kristina, kurdama šią parodą, įdėjo nemažai jėgų besigilindama į medžiagą. Daug perskaitė ir peržiūrėjo dokumentikos ir lietuvių, ir lenkų kalbomis, todėl galime jausti menininkės susitapatinimą su Barboros Radvilaitės asmenybe. Tarsi tarp karalienės ir menininkės nusitiesė nematoma, mistinė (sapno būsenai prilyginama) istorinė gija. Tokia įvairiapusė šiuolaikinė menininkė kaip Kristina kuria suprantamai kiekvienam žmogui, patrauklia renesansine stilistika, išryškindama karalienės gyvenimo detales. Visa paroda kalba apie karalienę kaip moterį, jos padėtį visuomenėje“, - pasakoja parodos kuratorė Aistė Gabrielė Černiūtė.
Pasak parodos kuratorės, menininkė parodą kurti pradėjo dar 2023 metų pabaigoje. „Bet jei patenki į didingą moters sielos vidų, gali to laiko ir pritrūkti, todėl paskutiniai parodos štrichai dedami iki paskutinės šios parodos atidarymo minutės. Turėsime progą atidaryme pamatyti menininkę, kurios dar nebus paleidęs įkvėpimas, ji pasakos apie savo sukurtus darbus ir išgyvenimus, tarsi stovėdama scenoje, asmeniniame menininkės ir karalienės monospektaklyje“.
Parodos „Barbora Radvilaitė: didinga ir trapi“ atidarymo renginys vyks gegužės 31 dieną, 16 val. Asvejos regioninio parko Lankytojų centre, Dubingiuose. Paroda veiks gegužės 31 – birželio 30 dienomis. Parodos kuratorė – Aistė Gabrielė Černiūtė. Ši paroda yra kultūros festivalio „Dubingiai – mažoji Lietuvos kultūros sostinė 2024“ dalis.
Apie parodos autorę
Kristina Norvilaitė-Geniušienė yra grafikė, knygų dailininkė ir dėstytoja. Menininkė yra Lietuvos dailininkų sąjungos ir LATGA narė.
Menininkė yra surengusi daugiau nei 80 asmeninių parodų, o dalyvavimų grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje (JAV, Izraelis, Belgija, Danija, Švedija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Olandija, Ukraina, Austrija, Vokietija, Italija, Ispanija, Norvegija, Suomija ir kt.), jau būta virš dviejų šimtų.
2010 m. dailininkė buvo apdovanota iš karto dviem garbingomis stipendijomis – Lietuvos Respublikos Kūrėjo stipendija ir Vilniaus miesto mero Jaunųjų menininkų stipendija. Parodoje „Estampas’06“ Kristinos Norvilaitės darbai įvertinti diplomu, o parodoje „Estampas’09“ – diplomu už „Plastinės kalbos grynumą“. 2021 m. paskirta Lietuvos kultūros tarybos stipendija. 2023 m. tarptautinėje miniatiūrų parodoje „International Mini Print Cantabria“ pelnė specialų apdovanojimą.
Menininkė taip pat yra žinoma kaip knygų dailininkė (išleista virš 80 knygų), parodų kuratorė ir meno akcijų autorė. K. Norvilaitės iliustruota Vytauto V. Landsbergio knyga „Varlė bunkeryje“ Tarptautinės vaikų literatūros asociacijos (IBBY) pripažinta 2010 metų meniškiausiai iliustruota knyga.
Nuo 2000 m. veda grafikos edukacinius užsiėmimus, o nuo 2009 m. šiuos užsiėmimus taipogi rengia Santariškių vaikų ligoninėje.
2011 m. įkūrė galeriją „Kristina Norvilaitė“, kurioje kuria ir eksponuoja savo darbus, rengia poezijos vakarus, koncertus.