Štai ir išlindo, kas slypėjo po tautos sergėtojų, antigenderistų ir homofobų kauke – dešiniųjų ekstremistų konspiracinės ideologijos. Liūdnai pagarsėjusios mokytojos Astrauskaitės pasidalintas…. uh… memas (?) apie tai, kaip reikia „stabdyti baltųjų genocidą” signalizuoja sėkmingą užsienio nacistų ideologinį importą į Lietuvą, tad verta paanalizuoti tai, su kuo, deja, susidursime tik dažniau.
Rokas Keršys
facebook.com/rokas.kersys
Paveikslėlis vartoja klasikinį bait-and-switch manevrą, pradedamas su daugumai prieinamu pasakymu „baltos šeimos yra gražios” (juk visos šeimos gražios, ane) – tai masalas. Žemiau mažesnėmis raidėmis įvyksta apkeitimas: „mylėk savo rasę” neva kaip savo šeimą ir „stop baltųjų genocidui”.
Tai referuoja į vieną labiausiai pasaulyje paplitusių nacių konspiracijos teorijų – Didžiojo Pakeitimo Teoriją (angl. Great Replacement Theory). Nors ji turi daugelį regioninių variantų (pvz. Vengrijoje paplitusi Eurabijos, ar Rusijos Gayropos teorijos), visos iš esmės susivedą į tokią logiką: Vakarų elitas pardavė savo populiaciją Artimųjų Rytų turtuoliams (arba globalistams) už naftą, todėl dabar baltuosius kultūriškai ir demografiškai pakeis imigrantai iš Musulmoniškų šalių. Ši teorija grėsminga dėl netiesioginio raginimo smurtauti. Kai imigracija sulyginima su „okupacijos” ir karo taktikomis, žiaurūs nusikaltimai tampa pateisinami kaip „gynybiniai”. Jos mirtiną poveikį jau nekartą matėme ir realybėje: 2018-ų metų spalį masinių žudynių Pitsburgo sinagogoje kaltininkas tikėjo, jog žydai importuoja imigrantus į JAV tam, kad pakeistų baltąją rasę. Ta pati istorija kartojasi 2019-ais metais Kraistčerče, Naujoje Zelandijoje bei El Pase, JAV, o 2022-aisiais Bufalo mieste.
Kuo tai siejasi su homofobija ir antigenderizmu? Pastaroji nacių teorija vyrams ir moterims išrašo skirtingas roles. Vyrams priskiriama saugoti tautą nuo išorinių grėsmių – imigracijos. Todėl Lenkijoje per praėjusių metų Baltarusijos pasienio krizę suvažiavo daugiau kaip 50 kraštutinių dešiniųjų vyrų iš neonacių grupuotės „Trečiasis kelias”, ginkluotų pipiriniais purškalais, durtuvais, mačetėmis ir lazdomis. Pastarieji bandė patruliuoti Lenkijos pasienyje, kad sustabdytų į šalį atvykstančius migrantus.
Tuo tarpu baltoms vidurinės klasės tradicinėms moterims priskiriama ginti tautą nuo vidinių grėsmių baltųjų rasei – žemo gimstamumo ir demografinio nykimo. Todėl moteris turi „civilizacinį įsipareigojimą” kiek įmanoma daugiau daugintis. Ši anti-Maltūziniu įsitikinimu remiama natalistinė (pro-gimdymas) politika ypač populiari Rytų Europoje, kur jau 30 metų vyksta depopuliacija.
Nesutapimas, kad būtent čia ir matome daugiausiai priešinimosi moterų ir LGBTI+ asmenų teisėms. Teisė į abortą ar tos pat lyties santuokos matomos kaip tradicinių normų subversijos, tautos išdavystės, skatinančios tolesnį (baltųjų) populiacijos nykimą. Lytiški nurodymai matosi ir paveikslėlyje: vyras stovi toliau nuo šeimos, vienoje rankoje šalmas, kita – ant kardo tarsi pakeliui į kovą, o ilgaplaukė blondinė globoja savo 3 vaikus.
Ką daryti? Populiarus impulsas siekia riziką nuvertinti, marginalizuoti ir patologizuoti. Bičiulis kaip tik priminė, kad Astrauskaitė bene 3 mėnesius psichiatrinėje ligoninėje praleidusi. Taip suponuojama, jog normaliomis liberalios demokratijos sąlygomis be krizių, karų ir psichologinių nukrypimų nacių nebūtų.
Tuo pat metu gyvename pasaulyje, kur „normalūs” liberalai ir konservatoriai dar neseniai pateisino „koncentruotas stovyklavietes” atvykeliams iš Irako ir Afganistano, bet švytėjo svetingumu „kultūriškai artimesniems” (t.y. ne pakeinčiantiems, o papildantiems) ukrainiečiams.
2020-ųjų metų tyrimo duomenimis, 69 proc. Lietuvos gyventojų mano, kad pabėgėliai „gali padidinti nusikalstamumo lygį šalyje”, 62 proc. įvardijo, kad pabėgėliai gali sukelti socialinius neramumus šalyje. Tuo pat metu 68 proc. pritartų, kad Lietuva priimtų gyventi Baltarusijos piliečius. Tad „normalumas” daugumai jau turi nacistinių bruožų. Todėl Astrauskaitės atvejį reikia skaityti ne kaip antitetinę liberaliai demokratijai patologiją, bet kaip radikalią patologinio normalumo išraišką.
Sprendimai tautų-valstybių santvarkoje gan riboti. Senas geras švietimas kaip visada svarbus, tik šiuo metu jis skirtas produktyviems darbuotojams ir paklusniems piliečiams kepti.
Asmeniškai manau sociologijos ar bendrai socialinių mokslų pamokos mokyklose yra puikus būdas mokyti kritinį mąstymą. Be to, geresnė darbo apsauga ir socialinės paramos tinklai gali mažinti ekonominį nerimą atvykus imigrantams.
Bet aišku galima ir pažvengt ir nekreipt dėmesio iki kito teroristinio akto ar neapykantos nusikaltimo.
Rubrikoje „Pozicija“ skelbiamos autorių įžvalgos ir nuomonės. Turite ką pasakyti? Rašykite e. p. redakcija@jarmo.net