Kai 2018 m. pabaigoje Lil Nas X pirmą kartą išleido kūrinį „Old Town Road“, šis kantri-repo hitas sulaužė internetą. Lil Nas X šlovės trajektorija sukėlė diskusijų dėl rasinių žanro ribų. Nors kai kas galėjo pamanyti, kad tai tik 15 minučių šlovė, po trejų metų ir dviejų Grammy apdovanojimų Lil Nas X vėl perrašinėja neįtikėtinos šlovės taisykles.
instagram.com/lilnasx |
Ieva Masiukaitė, kaunozinios.lt
info@kaunozinios.lt
Dvidešimt dvejų metų muzikantas Lil Nas X tapo „TikTok“ sėkmės pavyzdžiu, kai ši platforma padėjo dainai „Old Town Road“ pasiekti neregėtą populiarumą. Naujai užgriuvusi šlovė nušlavė ne vieną jauną žvaigždę, o Lil Nas X, pasijutęs priblokštas didžiulės hito sėkmės, 2020 metų pradžioje nusprendė padaryti trumpą pertrauką, kad galėtų įsikurti ir dirbti prie savo debiutinio albumo. Tada ištiko COVID.
„Manau, kad visą pandemijos laikotarpį praleidau kurdamas muziką ir verkdamas – jokių tarpinių veiksmų“, – dabar sako 22 metų reperis ir dainininkas. „Pirmąjį mėnesį neišeidavau iš namų, o kai išeidavau, buvau itin kritiškas viskam, ką dariau. Leidau, kad viskas internete mane užvaldytų, ir jaučiausi taip, tarsi viskas man būtų baigta.“
Pandemijos laikotarpiu Nas mano esąs tapęs „visiškai kitu žmogumi“ – atvirai kalbančiu ir savimi pasitikinčiu homoseksualiu vyru, nebijančiu išreikšti tiesą savo kūryboje.
Kaip jis pasakoja, daugelį ankstesnių karantino mėnesių praleido „žudydamas“ savo pavydą. Vienas iš paskutinių svarbių jo viešų pasirodymų prieš COVID-19 priverčiant pasaulį užsidaryti buvo 2020 m. „Grammy“ apdovanojimai, į kuriuos jis atvyko ant raudonojo kilimo vilkėdamas pagal užsakymą kurtą, BDSM kaubojaus kostiumą iš „Versace“. Tą vakarą, nepaisant to, kad atsiėmė Metų popmuzikos dainos ir Metų muzikinio bendradarbiavimo statulėles, jam įstrigo vienas dalykas: Jo pralaimėjimas Metų įrašo kategorijoje. Prisimindamas tą vakarą, jis atskleidžia savo mintis, kai Billie Eilish žengė į sceną: „Velnias, bet kaip? Aš turiu populiariausią dainą. Tai nėra sąžininga.“
„Visą tą energiją, kurią jaučiau, atidaviau jai“, – sako jis apie Eilish. „Tai tapo nepagrįstu pavydu. Tu turi ilgiausiai pirmoje vietoje išlikusią dainą, kodėl, po velnių, pavydi šio apdovanojimo?“, – galvojo jis. „Mes ir taip esame tokie palaiminti. Net jei tu neturi šių dalykų, tu esi čia. Tu vis dar gyvas. Tu egzistuoji. Nėra jokios priežasties pavydėti.“
Paskutiniai Naso tekstai, vaizdo klipai, pasirodymai televizijoje ir ypač vieši pareiškimai yra gerokai nuoširdesni, autobiografiškesni ir išskirtinesni nei „Old Town Road“ – repo ir kantri kūrinys, kuris buvo įrašytas už 50 dolerių mažoje Atlantos studijoje ir tapo ilgiausiai „Billboard Hot 100“ istorijoje gyvavusiu hitu Nr. 1. Nors atlikėjas ir vengia grandiozinių pareiškimų apie tai, kad yra LGBTQ bendruomenės pionierius ar pradininkas.
Vien paskutiniais metais Nasas (tikrasis vardas Montero Lamaras Hillas) išleido vieną vaizdo įrašą, kuriame jis šokdina šėtoną – „Montero (Call Me by Your Name)“ – ir kitą „Industry baby“ dainą kalėjimo tema, kuriame jis ir keli nuogi šokėjai vyrai šoka duše; „Saturday Night Live“ laidoje surengė seksualinio pobūdžio pasirodymą, kurio metu atlikėjui suplyšo kelnės ir teko baigti dainą besilaikant už tarpkojo, o labiausiai prieštaringai vertinamas pasirodymas BET apdovanojimuose, kurio metu pabučiavo vieną iš savo šokėjų vyrų.
Visa tai veda į „Montero“, jo ilgai lauktą pirmąjį pilnametražį albumą, kuris, kaip jis sako, yra „daug asmeniškesnis“ nei jo prieš pandemiją sukurtas kūrinys, taip pat panašus į šiais metais išleistus LGBTQ tematikos singlus.
22-ejų metų pionierius meistriškai sujungia hiphopą ir popmuziką, taip pradėdamas naują žanro, vadinamo hip-popu, erą. Dėl šmaikščių vienprasmiškų replikų, kurias lydi užkrečiantys ritmai, šokiruojantis talentas, demonstruojamas tokiuose vaizdo klipuose kaip „Montero“, ir nepamatuotas savęs suvokimas, visi pažįstame ir mylime Lil Nas X. Tačiau už jo pseudonimo slypi kur kas daugiau. Jo debiutiniame albume „MONTERO“ nagrinėjamos savęs priėmimo, homoseksualios romantikos ir šeimyninių problemų sprendimo temos – tai chronologija, kurioje susipina Naso praeitis ir dabartis, o kartu žvelgiama į ateitį.
Eltonas Johnas, pavadinęs Nasą „savo didvyriu“, „Variety“ pasakoja: „Lil Nas X yra drąsus ir ryškus provokatorius, kuriantis nuostabią ir įkvepiančią muziką. Jis plečia muzikos ribas, visa širdimi priimdamas savo seksualumą ir vizualiai projektuodamas pasitikėjimą į pasaulį.“
Savo neįtikėtinos kelionės etapus – kaip juodaodis vaikis, bandantis įsiveržti į kantri muziką, kaip homoseksualus vyras, kuriantis hiphopą – jis įrėmino labai emocionaliai, todėl jo auditorija dalijasi jo pergalėmis, o jo kritikams atrodo, kad už jo veiksmus reikia jį koneveikti. O priekaištautojų jis tikrai turi: Paversti save homoseksualiu juodaodžiu sekso objektu buvo radikalus sprendimas, ypač atsižvelgiant į jo ambicijas ir į tai, kad tarp pirmųjų jo gerbėjų buvo daugybė vaikų, už kurių entuziazmą, kaip jis vėliau turėjo priminti žmonėms, vargu ar yra atsakingas. Vis dėlto Lil Nas X džiaugsmas, kurį teikia jo troškimai, – jo geismo vizijos optimizmas – primena Little Richardą, kaip ir tai, su kokiu džiaugsmu jis žaidžia su fanatikais.
Atlikėjas spėja užbėgti kritikai už akių. Paklaustas apie kalėjimo dušo sceną dainos „Industry Baby“ vaizdo klipe, jis sako: „Žinojau, kad žmonės juokaus sakydami „nepamesk ant žemės muilo“, todėl tiesiog juos aplenkiau vaizdo klipu.“
„Tiesą sakant, nesijaučiu gerbiamas hiphopo ar apskritai muzikos pasaulyje“, – rugpjūtį per „Zoom“ atskleidė Lil Nas X. „Bet tai yra bendruomenė, kurios dalimi esu, nesvarbu, ar žmonėms tai patiktų, ar ne. Ne visas mano albumas yra repo, bet jame yra repo kūrinių. Aš esu reperis. Esu popžvaigždė. Esu gėjų atlikėjas. Tai tarsi aš priklausau čia, suprantate?“
Hiphopas buvo sukurtas tam, kad egzistuotų tokie atlikėjai kaip Lil Nas X. Nepaisant to, ką gali sakyti kritikuotojai, jo buvimas nėra tikslų nukrypimas ar pareigų atsisakymas, bet aukščiausių muzikos idealų įgyvendinimas. Iki tokio lygio, koks jis priimtas, hiphopas parodė augimą ir pokytį.
„Lil Nas X“ kelias į šlovę nebuvo grįstas auksu – jis buvo nusėtas brangakmeniais inkrustuotomis kaubojiškomis skrybėlėmis, įtraukiančiais „TikTok“ iššūkiais ir šėtoniškais striptizais. Nuo pat pirmojo „yee-haw“ reperio iškilimas tapo popkultūros anomalija… ir nuo to laiko pasaulis nebebuvo toks pat. Nasas, vardu Montero Hillas, debiutavo 2019 m. virusiniu „crossover“ hitu „Old Town Road“ ir beveik per naktį buvo katapultuotas į pagrindinę žvaigždę. Daug kas dainos rekordą sumušusį, devyniolika savaičių iš eilės topuose trukusį pasirodymą laikė pradedančiojo sėkme, tačiau Džordžijos valstijoje gimęs atlikėjas kiekvieną sekundę praleido įrodinėdamas, kad yra daugiau nei vieno hito stebuklas.
Įtvirtinęs savo išliekamąją galią singlais „Panini“ ir „Rodeo“ iš savo debiutinio EP 7, Naso gerbėjų būrys, panašus į kultinį, pelnė projektui antrąją vietą “Billboard“ karštojoje 200 lentelėje. Priešingai nei įprasta, Nasas nepritarė hiphopo atgyvenusioms nuostatoms ir toksiškam mačizmui. Vietoj to reperis visa jėga atsigręžė į savo tiesą ir aprėpė visus savo būties aspektus – tai paskatino naujųjų laikų queer išsilaisvinimo ir saviraiškos simbolio iškilimą.