Medijų menininkas ir meno kritikas, „Vilnius Tech” (Vilniaus Gedimino technikos universiteto) profesorius dr. Remigijus Venckus sako pažįstantis LGBTQ+ kūrėjų, kuriems lytinės tapatybės, orientacijos tema svarbi, tačiau ne visi drįsta tai parodyti meno srityje. „Kurti LGBTQ+ tema reiškia būti ignoruojamam net šiuolaikinį meną pristatančių meno galerijų ir muziejų, sulaukti prašymų nukabinti nuo sienos vieną ar kitą paveikslą, o grupinėje parodoje patirti savotišką ignoravimą, kai tavo kūrinys iškabinamas kažkur kampe, nišoje, link išėjimo”, - atvirtame interviu portalui jarmo.net dėstė jis.
Remigijus Venckus | Asmeninio archyvo nuotr. |
Jarmo.net
redakcija@jarmo.net
Tad neapykanta tam tikroms žmonių grupėms, anot R. Venckaus, gali privesti iki protu nesuvokiamų situacijų
„Viso to kunkuliuojančio pykčio socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje aš nepavadinčiau diskusija", - sako R. Venckus | Tim Bieler/Unsplash |
-Kaip manote, ar Lietuvos mene yra pakankamai
reprezentuojama LGBTQ+ bendruomenė? – portalas jarmo.net
pasiteiravo R. Venckaus.
Remigijaus Venckaus fotografijų ciklas „Iš vaikinų gyvenimo" |
Pažįstu tokių menininkų, kuriems nors LGBTQ+ problemos ir yra aktualios bei įdomios, tačiau jie taip ir nesiryžta atvirai prabilti savo meno kūriniais.
Remigijaus Venckaus fotografijų ciklas „Iš vaikinų gyvenimo" |
Temos yra labai nuspėjamos, kone šabloniškos: berniukas myli berniuką, tėvai nesupranta ir nepastebi, bet apie tai sužinoję savo vaiką išgrūda iš namų, benamis, nepakėlęs kančios, nusižudo, tėvai atgailauja ir tampa LGBTQ+ gynėjais ir t. t.
LGBTQ+ eitynės | Jana Sabeth/Unsplash nuotr. |
-Kaip jūs vertinate pastaruoju metu kilusias aršias
diskusijas apie LGBTQ+ žmonių
teises? Kur, jūsų manymu, ši diskusija gali nuvesti?
-Viso to kunkuliuojančio pykčio
socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje aš nepavadinčiau diskusija. Visa tai
man labiau primena situaciją, kai susimokę kaimo bernai prilupa lėtesnį,
ramesnį ir švelnesnio charakterio kaimyną.
Situaciją vadinčiau tam tikra masine isterija, kurioje rėkiančiajam svarbu rėkti ir net nesvarbu, ar jo žodžiuose yra prasmės bei tiesos. Bepigu stumdyti ir spardyti kitus, kurių yra mažiau, kurių beveik niekas neatstovauja net tada, kai jiems kyla labai didelės teisinės problemos.
Juk tie, kurie nuolat yra žeminami
ilgainiui savo Tėvynėje jaučiasi tarsi nelegalūs gyventojai, nepilnaverčiai ir
visuomenės atstumti marginalai. Dėka nepaliaujamo rėkimo ir badymo pirštais, mažumos
paverčiamos ypatingai hiperbolizuotu Kvazimodu. Todėl mes visi šiandien esame
atsakingi už LGBTQ+ žmonių laimę, o tiksliau už jiems sukeltą nelaimę.
Jordan/Unsplash nuotr. |
Žinote, tokia situacija, kokia yra šiandien man verčia prisiminti vieną asmeninį atvejį ir jį papasakoti kaip metaforą.
Doktorantūros studijų metu kartu su draugais gyvenau Kaune nuomojamame bute. Kartą su biochemiją studijuojančiu draugu diskutavome apie laiką ir erdvę. Aš jam nepaliaujamai žėriau argumentus apie tai, kodėl dabarties laiko nėra ir kodėl jame iš vis negyvename. Jis su manimi sutikdamas pasakė: „Na, Venckau, tu ir nenormalus, ne kaip visi“.
O aš atsakiau, kad gal būt tie, kurie yra dauguma ir galvoja apie mažumą kaip apie nenormalią visuomenės dalį, patys klysta ir yra tikrieji nenormalūs asmenys.
Kas suteikė teisę visuomenės daugumai save laikyti teisingais ir normaliais? Deja, nors atsakymo ir nėra, bet klausimas mus verčia susimastyti apie savo vietą po saule ir apie šešėlį nuo savojo buvimo metamą ant šalia stovinčiojo...
Tokia situacija, kokia yra dabar,
niekur nenuves. Šiandien diskusijos LGBTQ+ žmonių teisių
tema tiesiog nėra.
Rėkiančiųjų dauguma puikuojasi savo
nelogiškais argumentais ir emocijomis, o stipriuosius palaikantis prezidentas
verčia tik šluostyti ašaras. O štai Vatikano pareiškimai išverčiami ir
visuomenei pateikiami su tam tikru nutylėjimu...
Visuomenė gyvena emocinėje inercijoje, ji primena situaciją kai rogėmis leidžiantis nuo stataus snieguoto kalno nieko negali padaryti ir net tada, kai priešais regi pavojingas kliūtis. Tokia nepasitenkinančiųjų inercija pati provokuoja teisinio reguliavimo būtinybę, tam tikrų institucijų įsikišimą, bausmes už diskriminaciją skyrimą. Tam tikra prasme klykiantis visuomenės balsas pats reikalauja ir provokuoja priimti teisinius sprendimus, net tuos kurie iš Europos Sąjungos pusės stumiami tarsi buldozeriu.
„Kas suteikė teisę visuomenės daugumai save laikyti teisingais ir normaliais?" - klausia R. Venckus | Kipras Štreimikis/Unsplash nuotr.
Aš esu visiškai proeuropietis, todėl man labai patinka Briuselio sprendimas, kad Bendrijos teritorija yra LGBTQ+ laisvės zona. Ar ne Lenkija ir Vengrija pačios pareikalavo tokio sprendimo? O ko dar iš Europos Sąjungos šiuo klausimu pareikalaus Lietuva ir kiek ji dar susimokės už savo diskriminacinį toną viešajame ir tarptautiniame diskurse?
Girdėdamas visuomenę rėkiant, kad LGBTQ+ žmonės turi gyventi užsidarę ir nesirodyti viešumoje, pabandžiau pasvarstyti, kur ir kiek kartų jie pasirodė viešumoje.
Na, tikriausiai didžiausias jų pasirodymas yra pastebimas parado metu, periodiškai rengiamo Vilniuje.
O kiek dažnai normalumą deklaruojanti visuomenės dalis save demonstruoja viešumoje?
Tad jeigu imsime reguliuoti visus įmanomus atvejus, pavyzdžiui, dvi moterys ir vyrai negali vaikščioti susikabinę rankomis gatvėje, gal tuomet pradėsime drausti ir vyrų su moterimis apsikabinimus viešumoje. Vėliau galėtume uždrausti bučinius, nešioti vasarą trumpikes arba marškinėlius be rankovių ir t.t.
Tik pamąstykime iki ko tai gali nuvesti. Nejaugi mums reikia naujųjų getų?
Man iš vis labai keista kad Lietuvoje yra tiek daug diskriminacijos ir net rasizmo. Visą tai regiu šalyje, kurioje pakankamai nesenoje praeityje masiškai buvo žudomi žydai, kur mūsų seneliai ir proseneliai buvo tremiami į Sibirą ir šaudomi, kur už tikėjimą buvo persekiojama ir kankinama…
Aš niekaip nesuprantu, kodėl tiek skausmo patyrusi mūsų šalis prarado savo atmintį? Juk kaip tik atmintis mums byloja apie pačius baisiausius išgyvenimus, mus moko būti kilniems, gailestingiems ir padedantiems vieni kitiems…
„Kas suteikė teisę visuomenės daugumai save laikyti teisingais ir normaliais?" - klausia R. Venckus | Kipras Štreimikis/Unsplash nuotr. |
Tik pamąstykime iki ko tai gali nuvesti. Nejaugi mums reikia naujųjų getų?
-Papasakokite apie savo fotografijų ciklą „Iš vaikinų gyvenimo".
-Minėtame fotografijų cikle nevengiate intymumo. Kaip
manote, o ar Lietuva nebijo kalbėti intymiomis seksualumo temomis?
Intymumas ir seksualumas kuriamas detalėmis, kūno fragmentais, o dar labiau kūno pridengimu.
Remigijaus Venckaus fotografijų ciklas „Iš vaikinų gyvenimo" |